mandag, august 22, 2005

Velkommen til Retsstaten. Der er indenfor de seneste år sket en imponerende vækst i antallet af sites, hvor der formidles tanker, ideer og kommentarer med udgangspunkt i den klassiske liberalisme. Fælles for disse sites, hvoraf flere har højt niveau, er, at fokus ofte er på økonomiske forhold. Dette er naturligvis fint i tråd med liberalismens ideologiske ophav, og der er bestemt behov for personer og fora der tør udfordre den herskende velfærdsstatskonsensus på det økonomiske område.

Den økonomiske fokus sker dog ofte på bekostning af fokus på emner og begivenheder, der har konsekvenser for den personlige frihed (omend det skal medgives at økonomisk og personlig frihed i høj grad overlapper). Det være sig den stigende politisering af alskens samfundsforhold, ny lovgivning og domstolsafgørelser.
Retsstaten vil forsøge at kompensere herfor ved at sætte (forsvaret for) den personlige frihed i højsædet. Retsstaten vil således bringe både korte nyhedskommentarer og længere analyser af både inden- og udenlandsk nyhedsstof med relevans for den individuelle og personlige frihed eller med andre ord; fundamentet for civilisation, moral og velstand.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvem skal man stemme på?

Under valgkampen i 2001 gik jeg rundt og havde det lidt skidt. Hver gang jeg så et mørkhåret menneske ved busstoppestedet, havde jeg lyst til at gå hen og sige undskyld. Jeg havde stemt på Venstre i 10 år af mit dengang forholdsvist unge liv, og pludselig var jeg "hjemløs". Jeg kunne aldrig drømme om at stemme på et parti, der arbejdede tæt sammen med DF, der i mine øjne ligger lige så langt fra liberale tanker som Enhedslisten. Hvis jeg skulle kunne se mig selv i spejlet, måtte jeg gøre noget andet. Så jeg stemte på de Radikale. Og jeg gentog mit stunt ved sidste valg, da jeg på ingen måde kan gå ind for de indskrænkninger i den personlige frihed, som regeringen har stået for. Hvis vi havde fået en soc.dem. regering med Lykketoft ved roret, havde jeg nok ikke tilgivet mig selv nogensinde. Og når de Radikale så for nylig debatterer skat på værdistigninger på huse, så krøller jeg jo tæer, og tænker, at næste gang stemmer jeg på....ja på hvem????

Mvh. Sirenen

Jacob Mchangama sagde ...

Kære Sirene,

Jeg har det på samme måde. Da jeg synes demokratiet har taget overhånd med flertalsbeslutninger på områder der tihører den private sfære og en stigende politisering af alverdens samfundsforhold, ser jeg det dog ikke som noget problem at stemme blankt eller simpelthen at blive hjemme. Opgaven består i at overbevise en så stor del af befolkningen som muligt om det moralsk forkastelige i tingenes tilstand. Der kan du med dine umiddelbart fornuftige og velbalancerede holdninger gøre en forskel....